söndag 11 januari 2015

Organisera mera! En miniserie om hur vi organiserar vårt lilla hem

Jag älskar att organisera saker och ting. Att skapa nyttiga rutiner är också ett av mina livsmål. Redan som liten gick jag ofta igenom mina skåp för att ta bort sådant som jag inte använder, kläder som var för små eller bara inte passade mig längre. Jag har nog säkert ett litet tvångsbeteende vad gäller att rada upp små olika saker i någon slags perfekt balans, men även om balansen rubbas bara efter en liten stund, så finner jag det otroligt nog tillfredsställande att ändå ha rett upp det innan.

För mig betyder oreda = stress. Om jag inte skapar en speciell plats för någonting, och inte hittar det sedan när jag behöver det, så blir jag stressad. Genom att t.ex. alltid lägga papper och häften som jag använder/använt då jag studerar i en skrivbordslåda, och papper, räkningar och annat viktigt i en annan skrivbordslåda så sparar jag tid och minskar mitt stress ifall jag någon gång behöver det. Jag tror på tanken att den lilla extra tid det tar att alltid lägga saker på sin plats kommer att löna sig de gånger jag har ont om tid och kanske redan är lite stressad.

Inte är jag ju en organiserande ängel heller, jag kastar nog mina kläder i en hög då dagen är slut, har böcker överallt på och runt mitt skrivbord då jag studerar, men jag försöker ändå alltid att ta mig tid att städa upp och organisera allt igen efter några dagar. Man blir automatiskt mer lugn då saker är på sin plats i ens hem, det kan jag själv intyga.

Jag tänkte alltså att jag med jämna mellanrum ska skriva lite om hur jag/vi organiserar vårt lilla hem, vår lilla lägenhet och kanske lite annat smått och gott. Kanske få någon annan att också ta sig tid att försöka organisera lite mera och på så sätt minska sin stress i vardagen. Lite tips helt enkelt!


Bilder är tagen från min endags bergsvandring på Kanarieöarna för ett flertal år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar