lördag 3 januari 2015

LCHF - Min nya livsstil

1 september 2014 började jag äta LCHF (som står för "Lov Carb High Fat") efter att ha läst om det i säkert minst 2 år, haha. LCHF går ju då ut på att äta så lite kolhydrater som möjligt; allt som innehåller gluten, socker, och även ris, pasta och potatis går bort. Man ersätter då den delen som går bort med mer grönsaker och bra fetter, såsom äkta smör och kokosfett/olja/olivolja.

Många tror att LCHF går ut på att äta kycklingklubbor och 400g köttfärs om dagarna, vilket är nog det sista jag vill göra. Hallå, jag har t.o.m börjat köpa hem grönsaker jag typ aldrig använt i matlagning förut, såsom broccoli, blomkål, vitkål, aubergine, sparris och t.o.m. börjat älska avokado. Det ni!

Jag äter LCHF för att jag tror på det, får en lugnare mage, blir mättare och håller mitt sötsug borta. Haha, jag hann nästan äta upp en hel chipspåse innan vi hann sätta på en film förut, och jag är så jättesvag för all choklad i världen, suck. Men då jag äter ordentlig LCHF mat så håller jag mig mätt jättelänge, och p.g.a den höga fetthalten är det sista jag vill göra att stoppa i mig godis, chips eller liknande. Yay! + Är att man också går ner i vikt, så nu är jag officiellt (BMI-mätt) inte överviktig längre! Är man underviktig är det också ett jättebra sätt att gå upp i vikt. Man kan säga att LCHF för dig till din optimala vikt.

Vill någon läsa mer så kan jag tipsa om en jättebra blogg: "Kostdoktorn.se" som har en jättebra nybörjarguide i LCHF:



Idag lagade jag mat åt mig själv med sådant som fanns i kylskålpet, då vi snart åker tillbaka till Åbo, så det blev en intressant, färgglad liberal LCHF röra:




Mitt försök till asiatisk inspirerad kycklingröra med grönsaker

  • Mosad kokad blomkål med smör, istället för ris
  • Kokt broccoli och kokta morötter med smör och nymalat salt
    • OBS! Morötter och andra grönsaker som växer under jord hör bara till liberal LCHF p.g.a. högre kolhydratvärde
  • 300 g kycklingfile som stektes i smör och kryddad med allt möjligt, salt, peppar, vitlökspulver, någon asiatiskinspirerad krydda, curry
    • Ungefär 1-2 dl grädde (ordentlig grädde, minst 35g fett) och 2 dl creme fraiche (34%)
    • 2 msk kokosfett (ekologisk kallpressad)
  • Vatten att dricka
Mumma! Blev mätt bara av att laga det och det räcker åtminstone till 1 1/2 portion till!

TIPS: Sätt på klassisk musik då du ska äta för att lyxa till din måltid till det yttersta!

Vill någon fråga någonting om LCHF så är det bara att lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar