lördag 3 januari 2015

Ivriga pianofingrar slutar aldrig spela...

Då jag en gång sätter mig ner vid pianot för att spela så lämnar jag oftast där i minst 3h, antingen börjar jag hitta på egna melodier eller så kanske jag går igenom en hel sångbok/ drös med gamla pianonoter. Ofta passar jag på att lära mig någon ny låt som jag hört.

Fick lite noter av pappa på julafton, tomtarnas vaktparad (som var svårare än vad jag först trodde, men om jag är envis någon dag så kanske det går framåt) och "50 Greats for the Piano", som alltså är 50 klassiska stycken av t.ex. Bach och Chopin med flera.



Det är egentligen nu under jullovet som jag för första gången börjat njuta av klassisk musik. Jag har  spelat otaliga klassiska stycken i musikinstitutet, men aldrig riktigt njutit av dem, förrän nu.

Jag har läst flera artiklar om hur man ska ta fram det bästa av sin kreativitet och då var några tips att:

  • Gör dina rutiner (t.ex. morgonrutinerna) på ett annat sätt än vad du brukar göra
  • Lyssna på annan musik än vad du brukar lyssna på
  • Upplev nya intryck genom att gå vägar du aldrig gått förut
Sammanfattningsvis: Gör inte som du gjort förut utan pröva det nya och okända

Då tog jag till mig det där med musik och har försökt att med jämna mellanrum se en musikstil med mer "nyfikenhet" och då kom klassiskt upp nu i jul och jag har riktigt fastnat för det, underbar musik!

Tog mig friheten att ladda upp ett till youtubeklipp då jag ändå är på gång: J.S.Bach "Prelude":


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar