fredag 9 januari 2015

Loppis - En spännande hobby!

Allt behöver inte vara nytt här i världen. Finns det någonting som jag tror bara blir populärare och populärare med åren så är det nog loppisar och second hand-butiker och de går ju också hand i hand med en hållbar utveckling, någonting som intresserar mig väldigt mycket.

Varför handlar jag kläder på loppis?

Jag har många orsaker till att jag går på loppis. Jag gillar att vara lite unik, och genom att handla kläder på loppisar så kan jag få en mer unik stil. Många av de kläder som finns på loppisar finns inte i butikerna, kanske är de från ett annat årtionde eller från andra butikskedjor som inte existerar i den stad/by man är i just nu, i alla fall så kan man hitta alla möjliga olika klädstilar på ett och samma loppis. Det är även väldigt underhållande och spännande, lite som en skattjakt att leta efter ett plagg. Många gånger kan man ha hittat någonting fint, men som varit i fel storlek, men då man en gång hittar någonting i rätt storlek så hoppar man nog till lite av glädje. Det är en sorts glädje som jag tycker är svår att finna då jag handlar i en vanlig klädbutik. Att handla på loppisar är ju också väldigt ekonomiskt, både för mig och för den som säljer plagget. Jag får ett nytt plagg att älska och en annan kanske får mera rum i sina skrubbar. Det är en win-win situation för alla!

Det finns säkert en gräns i början för många, att komma sig för att handla ett plagg som kanske någon annan redan använt. När jag var mindre tyckte jag det kändes obehagligt, men efter att ha konstaterat att det finns någonting som heter tvättmaskiner och att kläderna nog är tvättade innan det sätts upp på ett loppis så är det nog någonting som jag aldrig tänker på mera.

Att lägga upp saker på loppis så har ju också sina fördelar. Speciellt om man själv står bakom ett loppisbord och någon kommer fram och köper ett plagg som man själv inte använt/använder mera. Det gör mig väldigt glad inombords! Den personen har alltså mer nytta av plagget än vad jag har/någonsin har haft. Så får man ju också kanske en liten slant, vilket inte heller är fy skam.

Det finns ju så klar en massa andra saker på loppisar, och i vårt hem finns det också loppisfynd lite här och där i huset, vilket känns trevligt. Man kan hitta allt möjligt på loppisar. Det är en otrolig möjlighet, bara man vågar och orkar sätta ner lite tid på att gräva bland loppissaker.

I måndags var jag och fästmannen till Manhattan - Ett av de största loppisarna i Åbo (tror jag i alla fall) och vi hittade flera trevliga fynd. Här är bilder på några av fynden - Själv anser jag att glasflaskan för mjölk var dagens bästa fynd - och gulligaste också!

Loppis fynd 1 och 2: En glasflaska med en ko på för mjölken. En gammal kaffeburk i plåt.
De två gula burkarna är hittade på "loppis hos min mamma". Finns mycket intressant att hitta i mammas skåp och skrubbar, hehe. De två salladsbesticken i trä är också loppisfynd från tidigare loppisrundor.

Loppisfynd 3 och 4: En gammalrosa längre topp, som också fungerar som en klänning och en slags stickad halvgenomskinlig tröja i ljus gråbrun färg.





Loppisfynd 5 och 6: Två gulliga små ugglehalsband. Jag ääälskar ugglor, tycker de är jättesöta, men har faktiskt aldrig sett en mitt i naturen ännu, hoppas att jag ser en snart någon gång. Har tagit bild på min lilla ugglesamling, där alla förutom fotsmycket längst till höger är från loppisar.

Fästmannen hittade också en tröja och jag hittade också en slags husmorsklänning/förkläde som jag blev förälskad i, men den får komma fram en annan gång.

Jag hoppas att någon annan vågar ta steget att börja gå på loppisar, liksom jag en gång tog. Jag har inte ångrat det en sekund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar