onsdag 7 januari 2015

Inte ett enda damkorn...

Idag har vi haft städdag. Jag gjorde en trevlig liten lista på vad som skulle göras för att få upp motivationen lite:



Först ut var att åka och handla. Vi bestämde oss från första början då vi flyttade hit att vi skulle pröva på att veckohandla och det har gått över förväntan. Det finns en massa positiva saker med att veckohandla: 
  • Man gör någonting tillsammans, kommer överens om vad vi vill äta under veckan. 
  • Man sparar en massa tid. Man måste inte hela tiden gå via affären och köpa någonting varje/varannan dag.
  • Man äter nyttigare. Finns det mat i kylskåpet för en vecka, så är steget att beställa hem pizza eller liknande mycket längre än om kylskåpet är så gott som tomt.
  • Man sparar en massa pengar! Jag blir fortfarande paff då jag ser summan jag ska betala varje vecka. Vi försöker dela upp matkassen så jämlikt som möjligt, brukar fungera förvånansvärt bra.
    • Jag har börjat jämföra när jag är ute och äter någonstans hur mycket mat jag skulle kunna handla för samma summa. När jag t.ex. i höstas var på Floraturné i Kanada så kändes det alltid så hemskt att för var dag äta färdigmat (inget fel på maten) då jag märkte hur mycket pengar som gick åt bara till ett, två mål om dagen. Det fick mig att längta hem till att köpa och laga egen mat igen, haha.
Eftersom jag inte tycker så mycket om plast så har vi sedan dag 1 alltid tagit med egna tygkassar till affären. Man brukar säga att det krävs ganska många gånger innan en tygkasse blir "det miljövänligaste alternativet" men om jag försöker räkna; fem tygkassar som blivit använda minst en gång i veckan i hittills 1 1/2 läsår... det blir ganska så många gånger det. Och inte en enda av dem har gått sönder eller blivit oanvändbar. Ååh, jag älskar mina tygkassar! <3




Efter ca 10h sedan jag skrev städdags-listan så torkade jag bort det sista damkornet. Nu går jag bara runt i lägenheten och blir amazed över hur snyggt och rent det är överallt. Jag har också tagit bort printern från mitt skrivbord så nu har jag för första gången en massa ledigt rum för mina andra saker, hehe. Men det behövs ifall jag vill uppta hobbyer som scrapbooking, teckning och om jag ska börjar sy någonting.




Den där papperspärmhållaren (finns det ett riktigt ord för den?) med rosmöster hittade jag i måndags då jag och fästmannen var på loppis. Vi hittade en massa andra saker också, men de skriver jag kanske om i nästa inlägg, vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar