onsdag 21 januari 2015

Kvällsmat de senaste tre dygnen...och lite flashbacks

Jag berättade ju tidigare att jag är en nattuggla, men jag ser absolut fördelarna med att stiga upp tidigt. Det känns som att man hinner göra så mycket, fast bara halva dagen har gått. Nu är ju "problemet" att fästmannen har föreläsningar. varje. dag. klockan. 08.30. på. morgonen. Jag har morgonföreläsningar tisdagar och torsdagar. Vi måste alltså stiga upp tidigt varje morgon varje vardag. En viss skillnad från att t.ex. under helgerna vara uppe till 04.00 om nätterna och inte stiga upp förrän på eftermiddagen/dagen någon gång.

Det här är ju bara bra, att bli mera produktiv genom att vara i rörelse mera under dagen då man vaknar tidigt. Men mina inspirationsinlägg som jag vill skriva mellan 23.00 och 03.00 på min nystartade blogg kommer i skymundan. Jag får alltid en massa inspiration efter kl 23.00 om kvällarna, och nu är jag så trött vid den tiden att jag helt enkelt inte hinner/klarar av att börja skriva alla mina funderingar fast jag så innerligt vill.

Men ingenting är omöjligt, så jag måste bara ändra på mina rutiner. Än är jag ingen gammal hund som inte kan lära mig sitta. För även om jag har mycket nytt på gång, blivit medlem i Florakörens styrelse för första gången, håller på med ett projektarbete i miljökunskap, skriver/ska börja skriva på min kandidatuppsats, läser både franska och engelska + några andra kurser, så känner jag mig helt nöjd med tillvaron. Jag har mycket att göra, but I love it!

I alla fall så vill jag visa upp vad vi/jag ätit till kvällsmat under de tre senaste dagarna. Det har bara varit gott, gott. Hemlagad LCHF-pizza (och vanlig hemlagad pizza), laxröra med fröknäcke (och vanligt knäcke) och i kväll hemmagjorda hamburgare, made by fästmannen. Han erbjöd sig t.o.m. att baka min ostfrallor, fast han bakade fyra stycken istället för två, som jag vanligtvis brukar göra, så det blev minihamburgare. Hihi, supersöta, och jättemättande.



LCHF-pizza med kantareller, skinka, bacon, paprika, rödlök, bea-sås och ost. Mums!

Recept:

2 dl mandelmjöl
4 ägg
2 tsk fiberhusk
4 dl riven ost

Blanda, grädda på en plåt i 225 grader i 10-15 min. Ta ut plåten, lägg på fyllningen (utom bea-såsen som jag bara värmde upp och lade på efteråt) och lägg in i ugnen igen i ca. 15 min, eller tills det ser bra ut.



Laxröra med fröknäcke (skrivit receptet tidigare: Fröknäcke recept här)

Recept:

150 g kallrökt/gravad lax eller liknande
2 dl creme fraiche
1 finhackad rödlök
lite majonnäs
lite citronsaft
Kryddor, såsom salt, vitpeppar, dill

Blanda allt och låt stå i kylskåpet några timmar innan servering. Mums! Det här är alltså inget specifikt LCHF-recept, utan bara helt vanlig laxröra, men helt underbart god!



Ostfralla - Ett allt i allo enkelt LCHF-bröd

4 msk mandelmjöl
2 dl riven ost
2 ägg
2 tsk fiberhusk

Rör ihop alla ingredienser, riv lite till ost för att garnera ovanpå. Låt vila i 5 minuter, sedan forma till bröd, antingen t.ex. två större eller fyra mindre. Grädda i ungen i 10 min i 200 grader. Låt svalna, och skär sedan på mitten. Mums!

Jag känner att jag haft fullt upp de senaste dagarna, men det kommer nog inlägg och bilder om det inom de närmaste dagarna! Tills det, se upp i trafiken, det är halt (i alla fall i Åbo)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar