måndag 5 januari 2015

Den fjärde kudden... och reflex

Då var man tillbaka till Åbo, efter att som livrädd kört den sista 1 1/2 timmen i snö och dålig sikt. Har inte lagt så mycket notis till reflexpinnarnas nyttighet, de som finns vi sidan av vägarna, innan i kväll. Men när flera bilar kommer mot en i rad, halvt bländar en och det också är en sväng och pinnarna är dåliga eller övertäckta av snö, då känns det jättehemskt.

Annars är det intressant det där med reflex. Det var typ det första jag köpte då jag kom hit till Åbo, jag skämtar inte, en reflexväst. Jaa, en sådan där gul, ful, rektangelformad reflexväst. När man kommer från en liten by till en stor stad med en massa trafik, då föreställer en sådan som mig att alla bilister är stressade och galna (haha) och absolut inte ser mig eller lägger någon notis till mig då jag ska över vägen. Jag vågar knappt gå ut för att cykla eller gå någonstans utan min reflexväst. 

Det intressanta här är att väldigt få använder reflexväst, ens några reflex alls... Det är ju inte som att jag ska bli fotad i en tidning under tiden jag är ute i mörkret på gatorna, så att kunna vara en liiite på den säkrare sidan genom att ta på sig en reflexväst påväg till ett ställe borde inte vara ett så svårt hinder. Men tydligen. Jag tror att många tror sig synas bara genom att ha en lampa fram på cykeln eller tror sig inte behöva synas då de går på trottoarerna, men det är bara naivt. Cyklisten syns inte alls bakifrån och då någon går över vägen är det väldigt viktigt att synas! Argh.. Nåjaa, det bästa jag kan göra är väl att föregå med gott exempel och själv använda reflexväst, inte för att jag vill vara utan heller.

Jaa, den fjärde kudden ja. Ända sedan vi flyttade hit till Åbo har vi av någon anledning haft 3 kuddar. En till mig, en till fästmannen och en som vi bråkar om varje kväll. Vi försöker dela men det slutar oftast med att jag vaknar med bara en kudde och på andra sidan sängen är de två andra... Jag har inte riktigt fattat varför vi inte bara skaffat en till, varför hade vi "bara" tre i första taget kan man ju fråga sig. På något sätt har det känts som att fyra kuddar är överdrivet och att man klarar sig bra med tre.

Men, julen kom och förde med sig en stor förändring, 2 nya kuddar som kommit med i transporten till Åbo. Nu fick den ensliga, annorlunda mittenkudden ge vika för 2 nya kuddar som nu tagit plats vi var sida av sängen. Vilken känsla, Två är alltid bättre än en brukar man ju säga. Gäller kuddar också.


Det här var sista lediga dagen på jullovet, i morgon börjar förhoppningsvis den första föreläsningen och man kommer in in några slags rutiner igen. Det har varit mycket körande till olika familjemedlemmar, släktingar och vänner, så på ett sätt känns det skönt att i morgon kunna lämna bilen på parkeringsplatsen och bara ta cykel och fara iväg, förhoppningsvis utan att halka på vägen.

3 kommentarer:

  1. Jag tvivlar på att du börjar idag, det är nationell helgdag imorgon så jag tvivlar. Men kanske dina föreläsare är piggare än mina :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag cyklade dit för säkerhets skull.. jepp, var nog föreläsning.. o.O :D Men kanske biologerna är piggare upp ur dvalan än ekonomer och...typ alla andra.

      Radera