fredag 2 januari 2015

Basic Stuff: Check! + Pianomusik

Nu har jag läst igenom en bra nybörjar-kom-igång-blogg-guide så nu har jag väl det mesta på klart. Gjorde några ändringar på layouten så det skulle kännas mer "mig"; vinrött, brunt och orange är ju ändå några av mina favoritfärger, de matchar mina glasögon, hehe.

Eftersom min blogg kommer handla om mig och jag har så många intressen (aka. nästan allt som finns är intressant enligt mig) att jag skulle glömma hälften ifall jag skulle räkna upp dem här och nu, så får de visa sig i mina inlägg den dagen jag håller på med dem, ganska fair deal tycker jag.

Först ut: Piano

Började i ett musikinstitut i 9-/10-års åldern och spelade tills jag tog studenten, så kring 9 år blev det väl nog, och jag blev färdig med "grunden", alltså hann ta 3/3 + teoriprov innan jag flyttade till Åbo. Tog också 1/2 i sång, men hann inte med mer innan jag flyttade.

Nu för tiden vikarierar jag som kantor i hemkommunens församling flera gånger per år, så jag har haft jättebra nytta av mina pianolektioner. Jag fick även ett elpiano till present förra året/hmm, förrförra året (hösten 2013) som bara fungerar med hörlurar, vilket jag inte klagar på alls. Tänk tanken att komma hem sent, typ 2 på natten och bara sätta sig ner och spela någonting lugnt utan att störa en endaste granne (inte ens fästmannen) - Det är lyx!

Har en kompis som fyller år imorgon och vi pratade om att jag borde lära mig spela ett musikstycke ur en anime-serie som hon sett på, Madoka Magica, till hennes 21-års dag (hon fyller 20 imorgon). Problemet är bara att jag är extremt otålig och har jag en timmes ledig tid så hittar jag på någonting, så då lärde jag mig första delen av "Sis Puella Magica" som födelsedagspresent, hihi!

Har aldrig spelat in mig själv då jag spelat piano och har heller aldrig laddat upp någonting på youtube, men någon gång måste ju vara den första, så här kommer min 1h pianoövning av "Sis Puella Magica". Tadaa!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar