onsdag 28 januari 2015

Återbruka mera! ....Speciellt klänningar från mommos...


Jag har en lite rolig vana/ovana att börja pröva kläder i min garderob innan jag ska gå och lägga mig. Jag gillar att ha koll och jag vet pretty much precis vilka kläder jag har i min garderob. Ibland kan jag ändå hitta ett plagg som jag glömt bort som legat längst under och då blir jag lite extra glad. T.ex. när jag kommer hem från Åbo och tittar i det lilla jag har kvar i min garderob hemma, så brukar jag bli förvånad att jag har glömt bort det ena plagget eller bli helt superexcited för att jag trott att jag gjort mig av med ett plagg som jag sen velat börja använda igen. 

Så mitt tips till er som känner att ni vill ha nya kläder: Titta igenom er garderob (eller era garderober) först så kanske ni fyndar ett och annat! I alla fall brukar många känslor komma fram då man t.ex. hittar det där byxorna som är helt sönderrivna av grov överanvändning och som man bara inte kan kasta. Jag har alltså ett sådant par byxor hemma i Österbotten (ska ta en bild av dem när jag kommer hem nästa gång).

Sedan kan man ju gräva lite i mammas garderob som jag också hunnit göra (med tillåtelse förstås), men speciellt glad blev jag när mommo städade ur kläder i hennes och moffas garderober och hon frågade om jag ville ha dessa två klänningar (bild nedanför). Vilka häftiga klänningar alltså, såklart jag sa ja! Det är inte ofta jag ser klänningar som har långa ärmar, och eftersom jag helst skulle vilja ha en garderob där 90% av mina klädesplagg är klänningar eller långa kjolar så passar dessa två perfekt in i min garderob. Jag behöver ju ha klänningar som jag kan använda under hösten/vintern också. Märk också den intressanta detaljen med den svartrödgulgröna klänningen att man kan "knyta fast den" där kring halsen (man kan klicka på bilderna för att förstora). Båda klänningarna är härligt långa utan att vara jobbigt långa och även vida vid benen, så bekvämligheten maxad alltså. Materialet känns också mycket fastare och bättre än andra nyare klänningar jag har. Jag tror dessa kommer att hålla sig längst av alla.


Så fråga mamma, pappa, mommo, moffa eller andra släktingar ifall de har gamla kläder som de inte använder mera ifall ni kan få dem. Också ifall ni är t.ex. mamma eller mommo så kan ni göra just som min mommo gjorde och fråga ifall jag skulle vara intresserad av några klädesplagg. Här finns det alltså en ytterst god möjlighet att få en unik garderob med en massa unika plagg, vilket är någonting som jag i alla fall strävar efter. Sedan slänger vi otroliga mängder kläder varje år, så varje "återbruk" är en god gärning mot miljön!


2 kommentarer:

  1. Hihi, jag håller med! Jag vet inte hur många gånger jag har fått komplimanger för någon blus som min mommo har gett mig eftersom hon inte använder den längre. Hälsningar, hon som går i sin mommos gamla mössa. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jaa, jag tycker det känns jättehärligt att kunna ge liv igen åt lite äldre kläder! ^_^

      Radera