fredag 16 januari 2015

Allt för dig min kära...

Bara för att jag vill äta LCHF just nu så betyder det inte att jag vill tvinga någon annan (läs: min fästman) att också äta det. Han kommer från en familj där kvällsfika är ett måste och någonting att tugga på därtill. Så idag har jag bakat 64 kanelbullar, bara för dig min kära!


Här är jag i mitt supersnygga förkläde som jag fick till julklapp för några år sedan. Redo att sätta igång!


Tankspridd som jag är så borde jag ju fatta att jag skulle glömma något, och det var att se till att vi hade alla ingredienser hemma. Jästen hade jag köpt, alla andra vanliga ingredienser fanns hemma, men kardemumman däremot... Det blev en snabb sväng till S-Market i Hallis medan jästen, smöret, sockret, mjölken och saltet redan var i skålen. Paniken och ångesten av att jag skulle faila med degen var stor, men som vanligt kommer fästmannen till undsättning och "gets me back on track" så att säga. Det jäste och pyste då jag kom hem och rörde runt lite, haha, men tydligen blev nog degen bra för det (bevis på bilden ovanför). 


Här är då resultatet: 4 plåtar med 16 bullar på varje = 64 st enskilda bullar som sedan sorterades i 8 små plastpåsar med 8 st bullar i varje. Haha, matte, j'adore. Receptet finns: Här

Förra gången jag bakade kanelbullar så smakade jag på en, men när man är van vid att inte äta mjöl, så börjar allt smaka mjöl och gegga, men jag kan lova er, han som beställde bullarna tyckte att de blev bästa hittills. *stolt* *rodnar* Jag känner inget sug mot kanelbullarna heller, så det går helt superbra. Som jag skrev tidigare är det nog "bara" chokladsuget som smyger sig på. Men då är jag ju inte den striktaste, så lite 70% choklad någon gång i veckan är helt okej för mig.

Men för er som äter "som vanligt" och blev sugen är det bara att slå ett pling och komma över på kaffe, te och lite kanelbullefika, ifall ni inte tycker att allt detta enbart ska fås av herrn i huset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar