tisdag 6 januari 2015

Att kunna en sång man aldrig hört förut...

Bilden är tagen från Wikipedia

Någon gång i 3:an, 4:an introducerade min pappa mig för Within Temptation med den här skivan, The Sielent Force, och jag började älska det bandet. Jag lärde mig nästan alla sånger ur skivan utantill och kan dem fortfarande. Jag hade knappt någon aning vad de sjöng om, eftersom jag då inte ännu kunde engelska, men det var någonting extra, en speciell känsla som uppstod då jag lyssnade på musiken. Melodierna som jag fastnade för känns speciella ännu idag.

Men det som känns extra intressant är, då jag nu i den här åldern kan engelska och förstår vad de sjunger om. T.ex. från låten Pale:

I know
Should realize
Time is precious
It is worthwhile
Despite how I feel inside
Have to trust it'll be alright
Have to stand up to be stronger


Väldigt kraftfull text eller hur? Den som inte lyssnat på Within Temptation har väl knappast hört just den här biten, men den underliga är, det har inte jag heller... Jag kan sången, hela låten utantill, jag vet exakt vilka ord som kommer efter varandra, men jag har aldrig "hört" den, aldrig förstått innebörden i den, förrän nu. Jag har bara sjungit den så att säga utantill, precis som barn gör när de är små och lär sig böcker helt utantill. Jag har nog kunnat engelska okej i flera år, men den gamla vanan att sjunga sångerna utantill kommer ändå upp varje gång jag lyssnar på skivan.

Det känns som att dra undan gardinerna i ett rum som alltid varit mörklagt. Som att från att ha varit mystiskt och speciellt blivit klart och.. helt. Det mystiska och speciella med låtarna försvinner inte, men det kommer till en ny känsla, känslan av full förståelse. En förbluffande känsla verkligen. Det känns otroligt häftigt, som att lyssna på någonting helt nytt, men på samma gång så barnsligt bekant.

Det här var väl inget inlägg som kommer förändra världen, men det är intressant hur minnen och upplevelser från då man var mindre finns med då man blir äldre, i alla fall enligt mig.


Låten Pale med lyrics

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar