söndag 1 februari 2015

LCHF Citronpaj med recept...


Igår var jag sugen på att baka, så jag gjorde en LCHF citronpaj eftersom vi hade extra citroner hemma. Den blev väldigt trevligt och det märks nog inte alls att det är en LCHF-paj. Fick också klart godkänt av fästmannen, som brukar vara kräsen då det gäller LCHF efterrätter och kakor.

Receptet finns här: 56kilo.se Citronpaj lchf

Men kan nog kopiera det och skriva ut det här också:

1 stor paj
Pajdeg:
3,5 dl mandelmjöl (jag använder sellton)
50 gram smör
1 msk fiberhusk
ca 1 msk sötning – dvs sötningsmängden motsvarar 1 msk riktigt socker (Jag använde mig av             Karppisockeri - Erytritol)
1 krm salt
2 äggulor
2 msk grädde
Fyllning:
250 g mascarpone
3 citroner
ca 1,5 dl sötning – dvs sötningsmängden motsvarar 1,5 dl riktigt socker (Jag använde mig av  Karppisockeri - Erytritol)
3 ägg
3 äggulor
Gör först pajdegen. I en matberedare med knivar, blanda mandelmjöl med smör och lägg sedan i övriga ingredienser och kör tills du fått en deg. Stjälp upp i en skål och ställ kallt i minst 30 minuter.
Sätt ugnen på 175 grader. Tryck ut degen i formarna och förgrädda pajerna i ca 7-8 minuter. Höj ugnen till 225 grader när pajskalet är klart.
Gör sedan fyllningen. Riv citronerna och pressa sedan citronerna så att du får 1,5 dl citronjuice. Blanda citronskal, juice och sötningen i en skål och rör tills sockret löst sig. Blanda försiktigt ner ett ägg + gula i taget och tillsätt sedan mascarponet. Jag använde stavmixern för att få en slät smet.
Fördela fyllningen i pajformarna och grädda mitt i ugnen tills fyllningen stelnat (ca 30 min). Täck pajkanterna med folie för att undvika att dem bränns.
Servera pajerna ljumna med lite bär och vispad grädde!

Började med bottnen: Fungerade inte att mixa det, så använde en helt vanlig elvisp istället. Fungerade lika bra!


Blandat allt och kommit färdig ur ugnen. Det står 30 min, men här tog jag ut den efter 25 min, och det skulle säkert ha gått att ta ut den ännu lite tidigare. Försökte hjälpa kanterna att inte bli brända genom att lägga folie runtom, men det hjälpte inte så mycket.


Här har jag tagit bort folien och de brända kanterna och smyckat med hallon.


Den blev nog riktigt god! Smakade t.ex. inte ett dugg bränt. Ska nog göra ett till försök sen någon gång och se om jag lyckas få den ännu bättre då!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar