fredag 6 februari 2015

Jasmines kycklingwokgryta med blomkålsris...

Eftersom vi nu är hemma i Österbotten under helgen så är det ju alltid bra att rensa kylskåpet med mat som kan bli dålig innan man far. Det blev alltså en kul inspirerad kycklingwokgryta på onsdagskvällen, som blev förvånansvärt god, så här kommer receptet!

Det här receptet är alltså glutenfritt, LCHF-vänligt (liberal) och utan mjölkprodukter (förutom smör).

Jasmines Kycklingwokgryta
  • 4 morötter
  • 1 chili
  • 1 liten lök
  • 2 st 300 g kycklingstrimlor
  • 1 burk kokosmjölk/grädde (den fetare sorten)
  • Svartpeppar, salt, curry, citronpeppar, herbamare, vad som nu faller sig in
  • Ev en kycklingbuljongtärning
Hacka morötterna, chilin och löken och woka dem med smör i en wokpanna tills morötterna börjat mjukna. Tillsätt sedan kycklingstrimlorna och krydda med valfria passande kryddor, tillsätt eventuell buljongtärning. Häll i kokosmjölken och låt puttra i ca 10 min. Klart!

Finhackade grönsaker

Allt i grytan!
Blomkålsris
  • Ett blomkålshuvud (eller ett halvt för typ 1-2 portioner)
  • Smör
  • Vatten
  • Salt
Koka upp vatten i en vattenkokare eller i en kastrull på spisen. Medan det kokar upp så river man blomkålen vid den grövre sidan på rivjärnet. Sedan när vattnet kokar häller man i den rivna blomkålen, tillsätter lite salt, väntar någon minut, sedan klart! Häll av vattnet och tillsätt några smörklickar för att få upp fetthalten ifall man äter LCHF som jag.

Jag brukar riva blomkålen så den fyller nästan hela rivjärnet, det är passligt för typ två portioner enligt mig!





Blomkålsris är absolut det häftigaste jag börjat äta sen jag började med LCHF. Sååå gott, och snabbare att laga än vanligt ris + mycket nyttigare. Det här kan man äta även fast man inte går på LCHF ifall man vill pröva äta någonting annat än ris till en måltid. Det är intressant att tänka på att sedan jag började äta LCHF så har speciellt 4 nya grönsaker/frukter kommit in i vårt kök, blomkål, broccoli, vitkål och avokado, som jag typ aldrig åt innan.

Nomnom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar