tisdag 17 februari 2015

LCHF Fastlagsbullar - Ibland lyckas man - Ibland inte...


Fastlagstisdagen är här! Och "fastlagsbulle" heter det på finlandssvenska, inget annat (måste bara få det sagt).

Min pappa skickade ett recept på facebook en tid sedan på LCHF-fastlagsbullar, men sedan när vi varit och veckohandlat igår märkte jag att jag glömt en massa saker + att vissa ingredienser inte ens ännu verkar finnas här i Finland, i alla fall vad jag vet. Så fick leta efter ett enklare recept. Dessa gjorde jag igår:

LCHF-fastlagsbulle (recept finns här - med lite modifiering: alltomlchf.se/semlor)
  • 3 stora ägg
  • 50 gram smält smör
  • 1 dl vispgrädde
  • 2 dl mandelmjöl
  • 2 msk fiberhusk
  • 1 tsk kardemumma (hade jag bara för att jag råkat köpa dubbel sats då jag gjorde bulla senast)
  • 2 tsk bakpulver
  • Sötningsmedel: 2 msk karppisokeri
Vispa äggen och blanda sedan i grädde och smält smör. Blanda alla torra ingredienser (mandelmjöl, fiberhusk, kardemumma, sötningsmedel) i en skål. Rör allt i äggblandningen. Låt svälla/stå i minst 10 minuter.

Lägg ugnen på 175 grader. Klicka ut i 6 stora muffinsformar, använd en blöt sked för att forma den kladdiga smeten om du vill.  Grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter.

LCHF-mandelmassa (enklast möjliga -från samma sida)
  • 100 g/ 1 dl mandelmjöl
  • 1 äggvita
  • sötningsmedel: 1 msk karppisokeri
  • 2 msk grädde
Blanda allt. Sätt mer grädde om den blir för torr. Klart!

Skär av toppen på fatlagsbullen och gröp ut en grop i den nedre delen där mandelmassan ska läggas. Lägg mandelmassa i alla bullar, vispa grädde och sätt stora klickar med grädde ovanpå mandelmassan. Locket på. Strö "sukrinflorsocker" på om du har. Jag har inte hittat det här i Finland, men det kan hända att jag sökt för dåligt också. Klart!

Det här lät ju bra, bara att börja på!


Ibland lyckas man!


Ibland inte... (så otroligt störande)


Ibland lyckas man igen...


Ibland inte...

Allt hade gått bra, men medan bullarna var i ugnen så började jag kolla på videor hur man gör foto-collage och liknande och glömde helt bort tiden, så efter kanske 35 minuter så märkte jag det och tog ut dem ur ugnen. Då såg de ut sådär.


Men jag tänkte: "nåh, jag kan ju smaka i alla fall". Och så gjorde jag, och det smakade mums! Inget fel alls! Så misströsta inte ifall ni har dem för länge i ungen, de smakar perfekt ändå! Så jag fortsatte, gjorde mandelmassan, vispade grädden och locket på tillbaks. Mandelmassan smakade säkert inte som den mandelmassa jag ätit (eller rättare sagt, försökt äta) i tidigare fastlagsbullar, men det gjorde mig inget, eftersom jag hatat mandelmassa. Men jag vill lära mig tycka om allt, så då är det bra att börja med en mildare mandelmassa.


Sex färdiga LCHF-fastlagsbullor. Den sjunde försvann i "smakprovningen". De mörkaste fastlagsbullarna jag någonsin sett, men också de nyttigaste bullarna jag ätit (och goda enligt mig). Jag strödde på ett ytterst tunt lager med riktigt florsocker, eftersom det nog ser finare ut då, och så kräsen är jag inte.


Den ser inte mycket ut för världen, men den svek mig inte. Skulle du våga äta den?


Testpanelen:

Jag: Mums!
Fästmannen: Gick att äta.

Haha!

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. :D Det här är enligt mig det enklaste receptet på LCHF-fastlagsbullar, och då kollade jag nog runt lite innan :D Bara att börja baka!

      Radera