onsdag 11 februari 2015

Vårkänslor, depressioner och andra årstider...


Både igår och idag har det varit helt underbart väder här i Åbo. Jag tycker den bästa kombon under vintern är när det är både snö/is på marken men solen lyser och "himlen är oskyldigt blå". Även om jag tyckt det har varit en ganska "svag" vinter i år, så fick jag igår för första gången riktigt vårkänslor. Jag kände mig nöjd med den vinter som varit och ifall våren skulle komma nu så är den varmt välkommen.



Jag hade extra tid under tisdagen mellan föreläsningarna så jag traskade omkring runt studentkvarteret medan solen sken som den aldrig skinit förr. Det är just en sådan här dag, då solen vill visa att den ännu existerar efter en lång och mörk vinter, som jag brukar tänka: Yes, jag klarade den här vintern också.

För några vintrar sedan var jag djupt deprimerad. Det var väl både av personlig stress i skolan, men den mörka årstiden gjorde det inte lättare. Jag är nog säkert inte ensam att drabbas av en vinterdepression, men varje vinter sedan dess är jag tacksam att jag klarat mig och jag är glad för alla andra som överlevt sina vinterdepressioner. Depressioner är inget man vill leka med och vi kan alla ge varandra en klapp på axeln som klarat oss ur en depression.

Och för dig som kanske just nu känner dig deprimerad, kom ihåg: Det kommer att lösa sig, livet är den största gåvan vi någonsin fått, ta vara på den. Känner du dig ensam, så våga söka hjälp. Jag gick till en psykolog och det var det bästa beslutet jag någonsin tagit. Men jag lyssnar gärna ifall du känner att du vill tala med någon.




Det är annars intressant det här med årstider. Jag tycker att många som jag hör tala om årstider alltid nämner det negativa med en årstid. "Våren är här men det är ju bara snö och slask". "Åååh, tänk på alla krankar (myggor) som kommer på sommaren...för att inte tala om bromsarna". "Usch, hösten är så jobbig då det blir så mörkt och det regnar ju non stop". "Varför kan inte vintern bestämma sig, antingen är det -30 grader eller så + 5 grader..aargh!".

Känner du igen dig? Jag kan nog också tänka så ibland, men jag försöker aktivt att tänka på det positiva med varje årstid. Just nu gläds jag åt solen som kommit tillbaka och dagarna som blir ljusare.  När det är sommar så försöker jag ta vara på de vackra solnedgångarna och på den gröna naturen, för att inte tala om att få dyka ner i vattnet och försvinna för en stund. Hösten som kommer med sina mysiga mörka kvällar då man får börja tända ljus och alla färger. Vinter med den där härliga, lite isiga känslan när man är ute i naturen en kall vinterdag. Min favorit årstid är nog hösten, eftersom jag älskar alla färger som löven har och jag njuter speciellt av att få tända ljus under kvällarna efter att ha haft en ljus sommar. Men alla årstider har sina bra och dåliga stunder, så varför tänka på de dåliga då man kan tänka på de bra? Jag mår själv mycket bättre av att längta tills blomknopparna slår ut än att tänka på regn och slask. Våga tänka positivt, det är mitt tips!



Jag började tänka på Ted Gärdestad när jag skrev "Himlen är oskyldigt blå", så jag tänker avsluta mitt inlägg med en av hans (enligt mig) vackraste låtar:


 "Utanför fönstret slår våren ut
Marken blir grön igen
Allt som var dött, väcks till liv
Det kan också vi

Det är för oss solen går opp
Lyser som guld, för kärlekens skull
Solen går opp, så oskuldsfull
Lyser på oss, för kärlekens skull"

2 kommentarer:

  1. Jag håller så med om det här med årstider. Och om skiftet mellan vinter och vår brukar jag inte tänka "näääär ska det bli vååår, det är ju reeeedan mars/april/maj, det kan inte finnas snö mera buuuu". Utan brukar medvetet tänka "jag bor i Finland och såhär är det här". :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Varken man själv eller andra blir glad av en massa onödigt gnällande, hehe. :D

      Radera