lördag 21 februari 2015

En ordentligt mättande brunch - Varför är avokadon så bra?


Eftersom det är lördag och jag ska jobba hemma hela dagen med ett projektarbete, så vill jag äta en ordentlig brunch, en som mättar. Idag blev det halloumi och bacon med avokado - En perfekt kombination som ger matorgasmer i munnen, mums! Men det är inte bara gott, det är också otroligt mättande! Och med en mättande mage så är koncentrationen på topp.


Till brunchen drack jag också en kopp te med två teskedar ekologisk kokosolja i. Kokosolja är någonting som jag börjat använda först efter att jag började med LCHF, och genom att lägga i lite kokosolja i mittte eller i kaffet på morgonen, så stärker jag också mättnadskänslan och jag håller mig mätt mycket längre. Jag skulle bra kunna skriva om allt positivt med kokosolja, men det tror jag att jag sparar till ett annat inlägg. Idag ska jag skriva lite om min nya favoritfrukt: avokadon.



Avokado - Den bästa frukten ever!

Frukter idag är mycket sötare än de var förut. Längtan efter sötma gjorde att man i ett tidigt skede började förädla dem så de fick mera sötma. Och därför så är den "naturliga söthalten" i dagens frukter väldigt mycket högre än vad den varit tidigare. Men det finns undantag, såsom den kära avokadon.

Avokadon är speciell, på det sättet att den knappt innehåller något socker alls. Istället innehåller den höga halter av fett och är alltså "laddad med flera hungerdämpande och hälsogivande växtfibrer". Det har också visats i studier att avokadon har "starka hämmande effekter på cancerceller utan att skada friska celler".


Men det tar inte slut där. Avokadon innehåller också en massa nyttiga mineraler, vitaminer och antioxidanter. Här är från matkalkyl.se:s sida om avokado där man kan se näringsinnehållet för en avokado.

Källa alltså: matkalkyl.se/se-avokado



Här kan man t.ex. se att bara en avokado ger över häften av det rekommenderade intaget av folat, en vitamin som är livsviktig "för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av röda blodkroppar". Brist kan leda till blodbrist (anemi). Folat är också viktigt att få i sig medan man väntar barn för det ska ske en normal utveckling.

Källa: slv.se


Alltså, köp avokado, ät det som det är, lägg det i sallader, på smörgåsar/fröknäcken, eller varför inte i smoothies och goda chokladmoussear, såsom den jag brukar göra och skrev om här: Ny header, copyrightfunderingar och chokladmousse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar