fredag 13 februari 2015

Hemmagjord hallonglass LCHF-style...


Ibland är det en sån dag, den där dagen, då glass är vad som känns rätt. Men jag är inget stort fan av "köpisglass" mera, då de innehåller en massa skumt som jag helst undviker + att det ju inte är LCHF.

Har ni någon gång riktigt tittat vad ett "glasspaket" innehåller? Vi har här hemma ett glasspaket, Ingmans gammaldags gräddglass - vanilj. Ska vi se vad det innehåller?

Ingredienser: skummjölk, grädde (27%), socker, mjölkprotein, stärkelsesirap, skummjölkspulver, emulgeringsmedel (mono-och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarnkärnmjöl, karragen), aromer. Kan innehålla spår av nötter och jordnötter.

Är det det här som jag vill ha i min glass? Var är ens vanilj-delen? Hur kan det få heta "vaniljglass" och inte ens ha någonting som helst med ordet "vanilj" i ingrediens-förteckningen? Hur mycket av det här känns som ordentliga ingredienser? Ifall jag skulle ta bort "kända" ord i ingrediens-listan skulle det bli:

skumm, skummpulver (mono- och diglycerider) , emulgeringsmedel, stabiliseringsmedel (kärnmjöl)

Låter ju lockande. Inte för mig i alla fall...

...Därför så kollar man lite runt och hittar recept till "LCHF-hallonglass". Så det har jag gjort ikväll!

Receptet tog jag härifrån (lchfgourmet.se), men gjorde väl om receptet lite till vad jag hade.

Hemmagjord hallonglass LCHF-style:
  • 2 dl vispgrädde
  • en burk creme fraiche 34% (200g (2 dl?))
  • 2 äggulor
  • en frysburk med frusna hallon
  • Lite vaniljpulver och lakritspulver om man vill (inte nödvändigt)
Vispa grädden och äggulorna fluffigt, tillsätt ev. vaniljpulver och lakritspulver. Vispa sedan creme fraiche fluffigt i en annan skål. Hacka de frusna hallonen (de ska inte tina) och häll allt i en och samma skål. Vispa ihop till en rosa smet. Ät som det är, ungefär som en hallonkvarg, eller sätt i ask/burk och lägg in i frysen. Ta alltid fram en liten tid före användningen för att göra det lättare att ta åt sig av glassen.



Tydligen har fästmannen sparat en Aino-burk eller så har vi fått någonting i den hemifrån Österbotten, men nu kom den till användning. Som ni ser så blir det mycket glass, räcker åt flera portioner.


Orkade inte vänta så jag tog en portion nästan direkt. Och för att lyxa till det (för att jag kan och vill) så rev jag lite 70% choklad över portionen också. Oj, vad gott det var! Och utan konstiga ämnen. Och det finns massa kvar tills imorgon, yee!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar