fredag 6 februari 2015

Nya glasögon! Vad tycks?


Det börjar vara mer än två år sedan jag skaffade mina första glasögon och idag var det dags för ett par nya. Men innan måste jag skriva lite om Specsavers här i Åbo, eftersom jag blivit så positivt överraskad. 

Jag skaffade mina förra/första glasögon vid Specsavers i Vasa och har gruvat mig för att gå till Specsavers i Åbo, eftersom mitt intryck hittills av Åbo är att man knappt kan tala svenska utanför campus. Jag bokade en tid till Specsavers i Vasa, men tyckte att jag måste skärpa mig och i alla fall pröva ringa till Specsavers i Åbo istället, då det är tusen gånger lättare för mig att ta mig dit än till Vasa. Jag ringde och en som talade svenska sa att det går hur bra aom helst att komma redan nästa dag på en synundersökning, så då gjorde jag det i stället.

Då jag kom dit nästa dag talade 3 av de minst 5 personerna där svenska! Jag var helt förbluffad, och jätteglad. Idag när jag kom dit igen så var det ännu häftigare. En som talade finska sa att jag kan tala svenska med henne ifall jag ändå förstår ungefär vad hon säger på finska. Det var precis som det jag skrev i ett tidigare inlägg om att Finland skulle vara så perfekt ifall jag som talar svenska gör det, medan den andra personen talar finska som hen kan och vi förstår varandra! Det kändes så häftigt!

Jag är jättenöjd med mina nya glasögon! Dessa känns ännu mer "mig" än de förra! ^_^

Och här kommer lite egopicks som är obligatoriska att ta när man skaffar nya glasögon, hihi!

(Egentligen var orsaken att jag låste ut mig ur lägenheten och hade extra tid utanför lägenheten medan jag väntade på att fästmannen skulle komma hem från sina föreläsningar, hehe)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar