måndag 15 juni 2015

"Jag är tacksam för..."

Min mamma var lite deppig ikväll, så jag ville att vi skulle försöka tänka positivt istället, eftersom jag själv tycker om att försöka tänka positivt och tycker också att världen är en mycket trevligare plats med lite positivt tänkande. Det här ledde till att jag föreslog att vi skulle ha en liten "lek" som heter "Jag är tacksam för...". 

"Leken" går till som så att man turas om att säga "Jag är tacksam för..." och fortsätter då med någonting man är tacksam för. Det kanske låter löjligt och klyschigt, men det är faktiskt en riktigt bra lek. Exempelvis är jag tacksam för att jag fått resa mycket under min barndom och fått uppleva många olika platser och kulturer. Det berikar mitt liv väldigt mycket. Jag är också tacksam för att jag fick komma med i Florakören och träffa så många nya underbara människor i både Florakören och Brahe Djäknar. Sedan är jag också tacksam för att jag får vakna trygg och leva utan sjukdom, leva i Finland som faktiskt när allt kommer till sig är ett väldigt bra land att bo i.

Vi höll på i över en timme att bara turas om och säga vad vi var tacksamma för, och jag kände hur tårarna kom fram inom mig när jag tänkte tillbaka - på de bra minnen jag haft och allt jag egentligen kan vara tacksam för. Det var också härligt att höra de saker min mamma är tacksam för, saker som jag kanske inte vetat om, tillfällen som jag fick höra om först nu eller en händelse som vi kunde båda vara tacksamma för och höra den från både min och min mammas synvinkel. Det var riktigt givande och jag tyckte också vi kom varandra ännu lite närmare. Man kan ju vara tacksam för så mycket. Jag kan vara tacksam för att jag får ha en mamma och en pappa, vilket också mamma är tacksam för. Jag kan vara tacksam för att jag fått ha möjlighet att gå i grundskola helt gratis. Jag är för evigt tacksam för att få träffa min fästman och för att han alltid velat finns hos mig, i vått och torrt.

Man kan vara tacksam för både stort som smått - allt kan vara betydelsefullt för just mig eller dig. Jag tycker själv att vi borde tänka mer på vad vi är tacksamma för i livet, för när man tänker en stund i sådana banor som dessa, så händer det någonting i en. Under den här timmen var vi enbart i positiva tankar och minnen och jag känner mig riktigt lugn och trivsam just nu - lite mindfulness över det hela.

Jag tänker utmana mig själv att skriva ner 3 meningar varje kväll i två veckor om vad jag just den dagen är tacksam för. Jag har läst studier på att det höjer ens positiva tänkande, speciellt om man tycker det är svårt att direkt försöka tänka positivt eller tycker sig hamnat i en ond spiral.

Tacksamhetsutmaning - "Våga vara tacksam!"

Så nu utmanar jag dig som läser det här att också skriva ner 3 meningar varje kväll i två veckor om vad du just den dagen är tacksam för. Jag kan nästan lova att någonting kommer att ha hänt efter två veckor - kanske du t.o.m. vill fortsätta med det varje kväll framöver. Uppdaterar om två veckor hur det gått för mig i alla fall - kärlek till er! <3




2 kommentarer:

  1. åh så vacker inlägg, kanske jag och sätter mig ner nån dag och funderar lite :)

    SvaraRadera