måndag 15 juni 2015

En dag i stan - Ingredienser till spännande saker, kreativitesbok och Ghibli-filmer!

Idag har jag varit till stan med moster och kusinerna och mommo hela dagen. Jag följde med dem till biblioteket och även till flera plantager och blomställen - men jag själv hade nog också mina planer i stan. 


Som många vet så ääälskar jag ju fröknäcke (Recept HÄR) och har redan bakat säkert minst 8 plåtar av dem sedan jag började med LCHF, så idag var jag och handlade ekologiska ingredienser till mina fröknäcken. Jag visste inte riktigt var jag skulle få tag på det, men jag hade ett vagt minne att det fanns en "grönare" butik bredvid Mc Donalds så dit begav jag mig. "Life" heter ju butiken och de hade helt jättetrevlig personal där - som pratade svenska (Y), så där handlade jag ekologiska sesamfrön, pumpafrön och solrosfrön. Jag hittade även bivax som jag tänkt experimentera med, då med en helt annan sak, men det får bli en hemlighet så länge. 

Ekologisk vaniljpulver hittade jag också; det brukar jag smaksätta min chokladmousse och efterrätter med. Det är alltså vaniljpulver - INTE vaniljsocker som många kan blanda mellan. Vaniljpulver är ren vanilj medan vaniljsocker egentligen innehåller en massa socker och sedan någon mikromängd vanilj, om en någonting alls - oftast är det bara syntetiska ersättningsämnen istället.

Zucchinin (helt vanlig från citymarket) tänkte jag göra chips av; har aldrig gjort det förr så det blir spännande!


Vid Finska Bokhandeln såg jag direkt jag kom in e massa härliga ritböcker. Jag hann nästan beställa från Adlibris en, men när jag såg att det också fanns där så köpte jag en direkt och även nya pennor eftersom de jag har nog inte är någonting att hurra över.


Den här boken innehåller då en massa härliga mönster som man bara får utforska sin egen kreativitet med. Det här är också ett fint exempel på att träna mindfullness - att bara för en stund sitta och färglägga ett mönster och inte tänka på någonting annat - att vara här i nuet. Det är väldigt avkopplande och jag har redan börjat fylla den med färger.


Sist, men absolut inte minst är mitt "fynd" vid Citymarket utanför Vasa. Helt allvarligt så blev jag paff när jag såg att de hade en massa Studio Ghibli-filmer till salu rakt innanför dörren. Jag trodde inte mina ögon - jag ÄLSKAR Studio Ghibli! Jag fick filmen "Spirited Away" när jag var mindre och tycker jättemycket om den - och bara för några år sedan så förstod jag att det är en hel filmstudio som Spirited Away är ifrån och att de gjort en massa andra bra filmer. Jag kunde inte låta den här chansen gå förbi...

Jag har en sån där fånig dröm att ifall jag någon gång skaffar barn så ska de absolut få växa upp med Studio Ghibli-filmer och alla dessa har Japansk tal (och finskt) och svensk text. *Överlycklig*


Saknar förstås några härliga favoriter såsom "Laputa", "Totoro" och "Kikis expressbud" som jag gärna vill ha till min samling, men det här är en superhärlig början! Någon annan som också är Studio Ghibli-fan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar