söndag 14 juni 2015

"Enligt mina erfarenheter..." Om trångsynthet, brist på tilltro till vetenskap och kritiskt tänkande. Del 1.

Del 1.

Min mamma har varit politiker så länge jag kan minnas och nu just är pappa också aktiv i politiken så jag har haft och har samhällsaktiva föräldrar hela tiden. Hur det blir med mig får framtiden utvisa,  men bara under de senaste åren har det också vuxit fram ett aktivt samhällsintresse inom mig. Jag tycker om att diskutera samhällsfrågor med folk och även att kommentera och läsa kommentarer på nätet, men jag kan bli riktigt trött på den trångsynthet som verkar finnas överallt ibland.

Man kan diskutera trångsynthet hur länge som helst, men jag tänker ta fasta på vår benägenhet att utnämna oss till experter i alla ämnen utgående från de små orden som många baserar sina åsikter kring, nämligen: "Enligt mina erfarenheter..."

Vad är det då jag stör mig på när vi talar om erfarenheter? 

Erfarenheter nämns alltid när man ska skaffa ett jobb, och ju mer erfarenhet du har i det område som sökes, desto större chans att du får jobbet. Men sådär privat kan jag känna att erfarenheter också leder till en viss trångsynthet och jag ska ta fram ett exempel på när jag tycker det slår fel.

På svenska yle:s hemsida hade de en artikel igår som hette "IL: Sjukskrivningstiderna ska förkortas" (Länk) och en kommentar av "Företagsam" löd såhär:

"Arbete är oftast den bästa medicinen om man känner sig deprimerad och nedstämd. Då skall man inte ligga hemma och tycka synd om sig. Bättre att rycka upp sig och arbeta."

Det här må vara ett troll på nätet, men det kan lika gärna vara en bekant person som tänker såhär. Den här personen använde inte orden "Enligt mina erfarenheter..." men läser man kommentaren så ser man att det nog finns där, bara osynligt. Kanske personen har haft erfarenhet av lata personer som skyllt på att de varit deprimerade och därför baserar sitt antagande på det. Betyder det då alltså att alla personer som lider av depression egentligen bara är lata, utgående från hans "erfarenhet"?

Jag har själv varit deprimerad och lidit av en depression och att säga att man ska "rycka upp sig och arbeta" är så nedvärderande och trångsynt så det är inte klokt. Den här personen verkar aldrig behövt lida av en depression och bra så; jag skulle inte önska det ens till min värsta ovän, men att tro sig veta då att en deprimerad person bara kan "rycka upp sig" och sedan anta att det gäller för varenda en är nog att gå över gränsen till okunskap och trångsynthet.

Varför tror vi att vi vet så mycket om saker och ting bara för att vi tror oss ha "erfarenhet" av det, eller ännu värre, eftersom vi tror vi är "experten" och vet precis hur det ligger till (utan någon som helst bakgrund). Bara för att vi råkat vara med om jobbig byråkrati eller träffat jobbiga partners betyder det inte alla all byråkrati är dåligt ("Ner med byråkratin!") eller att alla alla personer är skitstövlar ("Jag tänker vara singel resten av livet").

Jag gör själv misstaget att hamna i "enligt mina erfarenheter-fällan" nu som då, men det är viktigt att ändå försöka ha det i bakhuvudet, att mina erfarenheter kan göra mig trångsynt i vissa ämnen och att då vara medveten om det hela tiden.

Det här är såklart inte svart och vitt heller. Ibland är erfarenheter bra och ibland är de mindre bra, vilket jag tänker ta upp i senare inlägg. Tills dess, var kritiskt till den erfarenhet du har inom olika områden, för det kan vara att du bara ser den ena sidan av myntet...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar