tisdag 5 maj 2015

"Tack för att du valde det miljövänliga tåget"

Det tyckte VR i alla fall när jag bokade min tågbiljett igår för att åka med tåget tillbaks till Åbo från Österbotten ikväll/natt.

Och nog känns det ganska bra att åka tåg. Jag gillar tåg. Har inte haft så många negativa upplevelser med tåg, så även om jag varit med om förseningar, tycker jag ändå att det är ett trevligt sätt att resa på.

Lite positivt/negativt enligt mig:

Positivt:
  • Miljövänligare alternativ till bil, buss och speciellt flyg (!)
  • Inte för dyrt (speciellt för studerande och om man reser själv)
  • Bekvämt!
    • utrymme att röra på sig
    • äta (om det finns en restaurangvagn)
    • gå på toaletten
    • inte själv behöva köra
    • kan sitta och läsa en bok, e-post, jobba på datorn
  • Se ut på den finländska naturen helt gratis, hehe
Negativt:
  • Förseningar kan förekomma
  • Jobbiga typer som man råkar hamna bredvid (händer ändå väldigt sällan för mig)
  • Ibland långa pauser mellan tågbytena - Ibland så korta att man måste springa mellan bytena
  • Tungt med mycket packning - Kan bara ta med lätt packning

Finns säkert mera, men det här är nu vad jag kommer på i första hand.

Tänkte också berätta lite om min tågupplevelse ikväll:

Jag åkte då tåg från Vasa till Åbo med byte i Seinäjoki och i Tammerfors, billigare att byta ofta. Direkt när jag satt mig på tåget från Vasa satte sig en troligen alkoholist på andra sidan av tåget, som försökte börja tala med mig. Jag är nu ingen brydd typ så jag sa att jag inte kunde så bra finska. Han öppnade en ölburk och försökte lite senare bjuda mig på brännvin. Jag sa tack men nej tack och sedan försökte han bjuda mig på fanta, haha. Som tur vad så steg han av redan i Laihela, så då slapp jag honom (yay).

Resten av tågresan med bytena gick finemang och eftersom det var kvällståget en måndagskväll så var det för det första inte ens så mycket folk på tågen och för det andra så fick jag sitta helt själv vid mina platser (yay igen). Jag var och åt lax vid restaurangvagnen mellan Seinäjoki och Tammerfors (tack mommo för matbidraget!) och satt sedan och lyssnade på klassisk musik och läste ekonomisk historia hela vägen till Åbo. Hur skönt som helst! Och att få se solen gå ner medan man åker tåg är också väldigt mysigt!




Mina korta tips till dig som ska åka tåg:
  • Packa lätt!
  • Ta med dig en bok att läsa
  • Ta med hörlurar så du kan lyssna på musik
  • Ta med lite att dricka och äta eftersom det är dyrt på tågen
  • (Glöm inte studekortet om du är studerande!)

Vill gärna höra vad ni andra har för erfarenheter av tåg (i Finland då främst). Kommentera gärna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar