söndag 24 maj 2015

Begravningar och högtider...

Det har varit en fullsatt helg. Kom hem i fredags och har hoppat in som kantor under helgen. Spelade igår på två begravningar och idag på en gudstjänst och en begravning. Funderade först om det skulle bli för jobbigt att spela på begravningar när moffa gick bort så snabbt, men det har varit ganska skönt att få öva på begravningspsalmer och fått bearbeta min sorg på det sättet också.

Även om jag inte studerar till kantor känns det väldigt värdigt att få vikariera som kantor nu och då. Jag menar, ser man det ur erfarenhetsperspektiv så är jag med i livets början (dop) - vardagen (gudstjänster och samlingar) - lyckostunder (bröllop) och livets slut (begravningar) och allt smått där emellan också. Jag får vara social och träffa många fina människor och vara delaktig i deras glädje och sorg. Jag jobbar självständigt och det krävs att jag är fokuserad och noggrann, men jag har även en viss frihet med självvalda sånger och stycken som får plats då jag vikarierar. Ett värdefullt jobb med många nya erfarenheter är det i alla fall!

Idag är det även Pingstsöndagen och jag spelade en av mina favoritpsalmer: "Grip du mig helige ande". Jag spelade in den för skojs skull igår kväll när jag övade - så tänkte ni får höra om ni har lust och vågar. Jag tycker jag låter skum, men det är ju nog bara jag som inte är van att höra min egen röst. Bra att ändå få höra på sig själv ibland också ifall min mammas konstruktiva kritik inte alltid går hem, haha.



Hoppas ni har haft en givande helg som jag även haft!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar