onsdag 27 maj 2015

LCHF-recept: Vitkåls- och köttfärsgratäng med tomat!


Halloj! 

Den här veckan har det bara varit städning, städning, städning till lillebrorsans studentfest, men jag tycker det är kul att städa, speciellt då att plocka bort en massa krimskrams eller annat onödigt och rensa bort gamla saker. Allt som inte inbegriper vanlig dammsugning och golvtvättning + dammtorkning helt enkelt. 

Jag har också hela två dagar i rad gjort en vitkåls- och köttfärsgratäng med tomat här hemma för att den blev så god och de andra i hushållet verkade tycka det samma när de också gladeligen åt av den, så tänkte lägga upp mitt recept på det så att ni andra också kan pröva! Det här är alltså helt huxflux-eget recept, med "man tager vad man haver"-metoden, haha!

VITKÅLS- OCH KÖTTFÄRSGRATÄNG MED TOMAT (LCHF)

Ingredienser:
  • 1 lök
  • 3 vitlöksklyftor
  • 400 g köttfärs
  • vitkål att riva, hyvla eller skära
  • Smör att steka i
  • Kryddor
  • 4 tomater
  • 2 ägg
  • 3-4 dl grädde (vanlig grädde, >35g fett, inte matlagningsgrädde..)
  • riven ost ovanpå
Det här behöver man:
  • 2 stekpannor + stekspadar
  • ugn
  • skärbräde + vass kniv
  • osthyvel (eller vass kniv)
  • gratängform
Såhär gör man (jag):

Lägg ugnen på 225 grader. Finhackar löken och vitlöksklyftorna. Man kan också pressa vitlöksklyftorna om man hellre vill det. Stek lökbitarna i mycket smör och tillsätt sedan köttfärsen tillsammans med dem. Krydda mycket med salt, peppar, allt vad ni hittar, haha. Jag tillsatte en köttfärsbuljong också, även om de inte är riktigt LCHF. 

Medan köttet steker så ska man riva/skära vitkålen tills den fyller skärbrädan eller en hel stekpanna (jag brukar riva/hyvla den med en osthyvel, men man kan också försöka skära tunna bitar med en vass kniv). Sedan steker man vitkålen i en annan stekpanna i ännu mera smör (vitkålen suger åt sig smör så det är bara att tillsätta mer hela tiden) och krydda de rivna bitarna om man vill (med typ vitpeppar och salt). Kom ihåg att vitkål "smalnar" när man steker den, så riv lite mer än vad du tror så att det inte blir för lite.

(Annars så räcker det säkert helt bra att köpa ett halvt vitkålshuvud åt gången - ett helt vitkålshuvud räcker gaanska så länge)

Medan allt steker och har sig tar man fram tomaterna och skär dem i 1/2 till 1 cm tunna skivor. Lägg hälften av skivorna längst under i formen så att de täcker bottnen. Varva sedan med vitkål - köttfärs - vitkål i formen och lägg sedan resten av tomatskivorna ovanpå.

Blanda äggstanning med grädden och äggen och häll i formen. Riv sedan osten och strö den ovanpå. Man kan ännu krydda med någon intressant krydda ovanpå osten om man har (jag hittade någon intressant orientalisk krydda som jag strödde ovanpå)

Sätt in i ugnen i 15 min. Ta ut efter 15 min, ät och njut!


Mums var det i alla fall! Börjar bli riktigt bra på de här gratängerna! ^_^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar