torsdag 21 maj 2015

Nu är jag också en Martha!


När jag var liten tänkte jag Martha som en förening för äldre damer som bakade bullar och stickade sockor om dagarna, haha, men sista gången jag var med i Kulturkarnevalen i gymnasiet var jag med i ett labb ordnat av UngMartha, där vi skulle ena dagen göra nya maträtter av matrester och andra dagen pyssla och återbruka använt material. Jag tyckte det var jätteintressant och jag vann faktiskt första pris i maträtterstävlingen med min lilla plätt med kall kyckling, schalottenlök, gräslök och flingsalt; som pris fick jag en UngMartha-tygväska med lite smått och gott i, och den använder jag varje dag ännu.

Efter det här förändrades min syn på Marthaföreningen och jag började se att det de värnade om och jobbade för var precis vad jag också tyckte var viktigt. Så i två år har jag försökt vilja bli martha, men  eftersom jag "inte är så gammal ännu" har det varit lite svårt att hitta en bra plats för mig, men nu joinade jag Aurakretsen i Åbo som väl är för lite äldre 20-åringar till typ 40-åringar, men det kan hända det ska komma upp en ny, yngre Marthakrets snart, så i så fall hoppar jag till den!

Här är deras hemsida ifall någon blev nyfiken: Martha.fi

Så vad jobbar då marthorna för?

Marthorna värnar om en hållbar livsstil och kombinerar stora teman såsom ekologi, hushåll och ekonomi, med bakgrunden att hjälpa och värna om kvinnors vardag och livsstil. Deras motto är precis som mitt: Kunskap är makt! 

Just nu håller de t.ex. på med projektet Svinnkampen, som handlar om att uppmärksamma matsvinnet i Finland. De har även en massa gratis broschyrer, som jag säkert har hälften av redan här hemma, haha. Marthaföreningen är överlag min drömplats att få jobba för så jag hoppas att jag någon gång får den chansen, hihi.


Här är projektets logo, gå gärna in och se vad de pysslar med: Källa

Så nu är jag också en stolt Martha! Yee!

2 kommentarer:

  1. Har faktiskt funderat en tid på att bli martha, min mamma var det under hela min barndom. Men precis som du har det inte funnits någon direkt grupp som jag hittat och känt att jag kan platsa in i. Men tack för inspirationen, ska ta och göra en ny titt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, det är väl vi själva som borde skapa en ny grupp, haha. Men hoppas att du också hittar in till Martha förr eller senare! :D

      Radera