måndag 6 april 2015

Att erkänna att man är sockerberoende...

Min mun känns söt. Känns som jag inte får bort den jobbiga, söta, smaken ur munnen fast jag borstat tänderna och allt.

Jag har fuskat under påsken. Började med att ta ett litet påskägg och fortsatte med att under resten av helgen äta choklad och godis typ flera gånger i timmen och speciellt under kvällarna. Ständigt har min hand letat efter mera godis och jag har t.o.m. ätit söta efterrätter, som i och för sig var bra gjorda och goda, men som nu just lett till att det känns väldigt jobbigt...

Jag har ätit mer godis, efterrätter, sött, socker under de här tre dagarna än vad jag sammanlagt har ätit av sådant sedan jag började med LCHF, det är alltså sedan första september 2014...

Jag vill erkänna åt mig själv att jag lider av ett sockerberoende och speciellt nu hoppa på banan tillbaka till min LCHF-livsstil då jag åker till Åbo imorgon. Den är den bästa metoden jag hittills vet av som faktiskt fungerar mot mitt sockerberoende. Jag kan inte bota mitt sockerberoende, men jag kan med min livsstil välja att inte äta produkter som innehåller socker och inte heller produkter som innehåller mycket kolhydrater, som i kroppen också omvandlas till socker och leder till ett ökat sockersug. Jag mår inte bra av för mycket socker och känner att min kropp lider just nu av att jag har ätit konstant p.g.a. ett evigt sug under hela påskhelgen. Sockret är också så slugt då min mage inte blivit dålig av det, jag känner mig bara så otroligt rastlös och evigt sökande efter mera, det känns helt jättehemskt, helst som jag tänker ett beroende är.

Det finns två personer som försöker väcka oss med att socker är dåligt som jag fastnat för, och det är Ann Fernholm, som skrivit böckerna "Ett sötare blod" och "Det sötaste vi har" och professorn Robert Lustig. Jag äger båda av Fernholms böcker, men jag har inte hunnit läsa dem fast jag känner att jag absolut borde göra det.

Här är en 90 min lång presentation av Robert Lustig som har setts över 5 miljoner gånger där han förklarar varför han anser att
socker = gift:


Vi har alla val vi kan göra här i livet. Jag kan välja om jag vill forsätta att leva den kontroversiella LCHF-livsstilen för att hålla mitt sockerberoende i schack eller om jag ska ge upp och känna mig fångad i ett sockerträsk för att försöka vara "normal". Jag vet vilket val jag väljer.

Känner du igen dig i det jag skriver? Vilket val vill du göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar