söndag 12 april 2015

En sann historia...


Hmm... Åbo centrum. Finns det vin där? Matbutiker... får man sälja vin i matbutiker? Sokos Wiklund... där finns ju en mataffär!

Låser fast cykeln utanför och traskar in med bestämda steg...

Borde jag fråga någon? Finns det vin i er mataffär? Nä. Det känns lite väl pinsamt.

Tar rulltrappan ner till ingången vid mataffären...

Ah! Där är ju ett Alko! Yes, inga mer funderingar...

Är nu inne i Alko-butiken...

Japp, nu ska vi se. Vin... vin... Ööh. Här finns mycket vin. Hjälp.

Ser mig omkring på alla olika vinsorter och vinflaskor...

Yhyyy... Bra eller dåliga viner? Har ju ingen aning. Men vänta, kanske man kan fråga någon!

Ser mig omkring igen... De två som jobbar vid kassan har redan fullt upp med kunder. Ååh, men där bakom dörren ser det ut att vara en person som kanske kan hjälpa mig.

Kom igen... Kom ut ur dörren... Please...

- Hej! Pratar du svenska? Skulle du kunna hjälpa mig att hitta en bra vinsort?

Det där gick ju bra!

Några minuter senare står jag med en vinflaska i handen...

14% vin. Men vänta nu? Vad är gränsen? Gränsen för "starkare drycker"? Var den inte 12%, 13%?

Paniken stiger...

Är det 20 eller 21 års åldersgräns på starka drycker? Pinsamt. Speciellt om jag blir stoppad vid kassan... Vad ska jag göra? Ah, nu vet jag!

Sätter vinflaskan åt sidan. Böjer mig ner. Tar fram min iPad ur väskan. Nu ska vi se... *Finlands alkohollag* 

Jepp. Känner du igen dig? Har du också funderat på Finlands alkohollag? Tar du fram lagen i Alko-butiken? Inte? Just så...

Hmm... Ååh, varför ska det vara så svårt. Inte hittar jag ju någonting här! Men vänta! Där står ju en vakt bredvid kassan!

Går fram till vakten.

- Heeej, pratar du svenska? Alltså hur är det, får man som 20-åring köpa vin?

Jepp. Det är jag. Jasmine. Personen som frågar vakten vid Alko om man får köpa vin som 20-åring.

No regrets.

Vakten förklarar att 18 år är gränsen för svagare drycker och sedan vid 20 så får man köpa även starkare drycker enligt Finlands alkohollag. Bara jag visar upp mitt ID så ska det nog gå bra!

Ler stort. Går till kassan. Visar upp mitt ID/körkort. Betalar och går ut.

Så levde jag lycklig resten av dagen, ty nu vet jag hur det är att handla vin vid Alko helst själv.



Så gick det till, dagen då jag gick till Alko själv för första gången. 
Och nu är sagan slut, tack för att du tog dig tid att läsa! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar