fredag 13 mars 2015

Vårkänslor, körliv och tankar om föreningsaktivitet...


Imorse vaknade jag och sambon tio över åtta, och våra lektioner i tyska (han) och engelska (jag) började halv nio, så det blev bråttom att klä på sig. Det tog fem minuter att göra det, fyra minuter att packa väskorna, klä på ytterkläderna och skynda ner till bilen, sedan tog det sex minuter att köra från studentbyn till Arken och så hann jag till lektionen tre minuter innan den började, pust, haha.

Jag stannade i Arken till kl. 15.00, då franska slutade, och när jag kommer ner till aulan i Arken lyser solen som aldrig förr och folk sitter på utsidan utan ytterrockar och lapade sol. Då kände man faktiskt hur våren börjar närma sig. Det var jätteskönt att sedan traska hem i solskenet och jag försökte titta på träden om jag skulle se några vårtecken och så hittade jag det här trädet som jag har bild på här ovan och nedanför, där knopparna börjat slå ut. Iiih, vad mysigt!

Sedan på kvällen har vi haft körövning för att Florakören och BD ska vara med i ett litet operaprojekt och sjunga i Sibelius "Jungfrun i Tornet"-opera. Efter det hade jag och en annan flora ordnat en liten sångbokskväll där vi övade några nya sånger från Florakörens sångbok. Det var jättetrevligt, men båda två av oss var lite trötta så vi var lätt fnittriga också. Hoppas ingen tog illa upp fast det blev mycket skratt.

Överlag är jag så lycklig av att få vara med i Florakören. När man studerar så intensivt som jag gör (och säkert flera andra) så är det jätteskönt att ha någonting annat utanför studierna, så att jag åtminstone en gång i veckan få koppla bort från studierna för några timmar och bara sjunga. Majoriteten av alla nya vänner och bekanta jag träffat är floror och det är jättehärligt att alla av oss älskar musik och körliv. 

En av de första sakerna man borde göra när man flyttar till ett nytt ställe är enligt mig att se vilka föreningar, motionsgrupper eller liknande som är aktiva i den byn eller staden. Försök att hitta en förening, grupp som delar något eller några av dina intressen och gå med. Det är jättegivande och man lär känna en massa nya människor! Det som känns ännu bättre är att man alltid kan prata om det intresse som båda två har, vilket annars kan vara svårare om man lär känna någon av en annan anledning. 

En viktigt detalj som är värd att poängtera är att man nog måste välja lite. Jag skulle gärna vilja vara med i fler föreningar än Florakören, men jag vet själv att det blir för mycket. Det finns nog de som är med i någon annan förening, men börjar man vara med i flera än två kan det skapa mer stress än ge någonting gott med sig, så lagom är bäst i det här fallet. Men våga söka och pröva gå med i en förening, det kan ge enormt mycket livsglädje! 


2 kommentarer: