fredag 6 mars 2015

JA Challenge Turku 2015!!


JAAA! Ja kom med! Jag kommer att få delta i "JA Challenge Turku 2015"!

I höstas när jag bara hade lite extra tid så tittade jag lite på vad som fanns på anslagstavlorna vid Hanken. Då såg jag en anmälningsaffisch till "Challenge Turku goes Green" och tänkte: Wow, det där låter häftigt! Så jag anmälde mitt intresse och egentligen så var den redan full, men jag fick ändå komma, så jag blev jätteglad! Sedan när jag ändå kom dit, så var det hela 10 stycken av de 30 anmälda som inte dök up, så jag rymdes hur bra som helst!

Challenge Turku goes green var/är alltså en "innovation-camp" i Åbo som ordnades/ordnas? under hösten, där man delas in i olika lag och tillsammans under 24h försöker lösa ett företags miljö-problem. Den utmaning vi fick i höstas handlade om ett företag som sålde "propan-cylindrar", som är gjorda av glasfiber, som man alltså har gas i. Problemet med cylindrarna är att de är icke-återvinnbara och vi skulle i de olika lagen försöka komma på vad företaget ska göra med dem.

Vi fick först besöka företaget och sedan börja jobba tillsammans. Det fanns snacks att äta under hela dagen/natten och så gjordes det pitchar med några timmars mellanrum där varje lag berättade vad de kommit fram till hittills och hur deras idéer har utvecklas. Jag tror jag sov högst 2h under lägret, troligen runt 1h, men det var så häftig upplevelse!

Vår idé gick ut på krossa cylindrarna och sälja eller skänka krossmaterialet till de som gör vägar, byggnader, farthinder och liknande i Finland, så att de kan börja lägga materialet i dessa, eftersom glasfiber är väldigt hållbart och starkt. Den här idén kom vi fram till eftersom det ändå inte går att återvinna dem, och att använda dem som konsumtionsvaror av olika slag fungerar inte bra, eftersom glasfiber absolut inte är användarvänligt, man fick hemska små, små, stickor av dem som aldrig försvann kändes det som.

Som det kanske spoilar lite här ovanför så vann vårt lag, Team Aulis, för bästa idé! Challenge Turku goes Green var en jättehäftig upplevelse där man får pröva på att samarbeta och förstås öva sin engelska och när jag såg att de kommer att ordna nu i vår "JA Challenge Turku 2015" så tvekade jag inte det minsta att anmäla mig, och nu kommer jag att få delta i det också!

Det finns ännu plats om man vill delta: Det pågår alltså 18-19 mars, och jag kan länka här till deras facebook-sida: challengeturku - Facebook. Det kommer bli sjukt spännande!


Här är vi alla som deltog i höstas. Foto: Aleksi Asukas


Och här en bild när vi poserade som vinnande laget tillsammans med de som ordnade det och jurymedlemmarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar